Stäng

Logga in

Ja tack till nyhetsbrev

Kontakta mig

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Underlag för anställningsavtal

Underlag för anställningsavtal

* Obligatoriska fält


FYLLS I AV ARBETSLEDAREN

Parter

Anställdes uppgifter

Anställningsform

Lön (se gällande kollektivavtal)

(exkl. semesterlön). Lönen inkluderar lönerevision för år
Semesterersättning utbetalas varje månad samtidigt med lönen.

Övertid, restid, Ob, jour, beredskap (se gällande kollektivavtal)

Behörighet personakt (vid användade av Aiai)

Anställdes bankkonto för löneutbetalning

Skatt

% ska dras i skatt.
(HSA som arbetsgivare är skyldig att undanhålla minst 30 % i preliminärskatt)

Registerutdrag. Bifogas alltid om kunden är under 18 år

Hälsa

Övriga uppgifter

Jag som arbetsledare intygar att anställningsavtal ska utformas enligt ovan givna uppgifter.
Skickar

Personlig assistans för barn

2011 infördes ett särskilt barnperspektiv i LSS-lagstiftningen. Barnperspektivet syftar till att ge barn med personlig assistans möjlighet att utifrån sin ålder och mognad ges en högre grad av delaktighet och medbestämmande i utformningen av sin personliga assistans.

För oss är det viktigt att

  • Alltid beakta barnets bästa i utformningen av den personliga assistansen
  • Arbeta för att assistansen utformas på ett sätt så att barnets växande och frigörelse främjas
  • Arbeta för att anhöriga och personliga assistenter får det stöd de kan behöva i sin roll som personliga assistenter för barn och ungdomar
  • Ge barnet relevant information, lyssna på barnet och ta hänsyn till barnets åsikt i utformningen av den personliga assistansen

Vem vet vad barnet vill?

Vår grundtanke är att kundens närstående och assistenter är de som är experter på barnet och assistansuppdraget. Vi har utifrån den tanken tagit fram ett arbets- och utbildningsmaterial som är utformat så att barnet, barnets vårdnadshavare och barnets personliga assistenter tillsammans är med och formar den personliga assistansen.

Eget utbildningsmaterial

Materialet är utformat som en workshop i två delar och målsättningen är att utbilda och anpassa personalens kompetens i sitt arbete med barnet. Barnet kommer i och med sitt deltagande också få relevant information och barnets åsikter kommer att lyssnas på och tas hänsyn till i utformningen av assistansen.

Båda delarna leds av arbetsledaren. Första delen består av frågor som diskuteras och besvaras av barnet och barnets vårdnadshavare.

Svaren från första delen av workshopen ligger sedan till grund för andra delen av workshopen. I den andra delen är assistenterna med och lär sig om hur barnet vill att assistansen ska utformas och på viket sätt de bäst kan kommunicera och stödja barnets utveckling. Diskussionen kommer att tydliggöra ansvarsfördelning mellan barnet, vårdnadshavaren och assistenterna.

Resultat och vinster med workshopen

  • Tydligare rollfördelning mellan barnet, vårdnadshavaren och assistenterna
  • En målsättnings- och handlingsplan för barnets utveckling nedtecknas
  • Ökad delaktighet för barnet, där man synliggör vad barnet kan och vill
  • Personliga assistenter med högre kompetens som är anpassad utefter barnets behov

Barnens rättigheter – vilka är de?

 

Barns rättigheter

Kontakta oss så berättar vi mer om personlig assistans hos oss

 

 

 

 

 

 

 

Hugo älskar att bada och cykla, som han lärde sig i nioårsåldern. När han kopplar av vill han ligga och lyssna på musik, känna rytmen och sjunga. Ju högre musik, desto bättre!