Stäng

Logga in

Ja tack till nyhetsbrev

Kontakta mig

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Kontaktformulär
Skickar

Hur ansöker jag om personlig assistans?

När du bestämt dig för att ansöka om personlig assistans med vår hjälp  bokar vi tid för ett möte där du träffar vår duktiga LSS-rådgivare. Om du vill kan vi komma hem till dig för ett möte, annars är du varmt välkommen till vårt kontor.
Tillsammans går vi igenom ditt totala hjälpbehov och skriver sedan en utförlig beskrivning att bifoga ansökan till Kommunen eller Försäkringskassan.
För att styrka ditt behov av personlig assistans kommer du att behöva läkarintyg och gärna en ADL-bedömning som görs av en arbetsterapeut. Andra intyg som styrker ditt behov kan också vara till hjälp. Sådana intyg skulle kunna vara beskrivningar från personal i skolan eller på korttidsboende.

Möte

När kommunen och/eller Försäkringskassan fått din ansökan kommer de att boka ett möte för hembesök för att tillsammans med dig gå igenom ditt hjälpbehov.
Om du vill är vi med på detta möte som ett stöd för dig.

Besked

Försäkringskassan har som mål att du ska få ett beslut inom 120 dagar från att din ansökan kommit in. Det kan dock ta längre tid.
En ansökan till kommunen ska behandlas skyndsamt. Du kan vänta dig besked inom ett par månader.

Beslut om personlig assistans

Om du beviljas personlig assistans bestämmer du själv hur du vill lägga upp din assistans. Vi hjälper dig att annonsera, anställa och introducera assistenter och arbetsledare.

Överklagan

Om du får avslag på din ansökan till Försäkringskassan eller är missnöjd med beslutet från kommunen har du alltid möjlighet att överklaga. Vi hjälper dig med din överklagan och vi har sedan många år ett samarbete med en ledande advokatbyrå inom området LSS och LASS.

Kontakta oss så när du har frågor om personlig assistans

 

Facebook

15 timmar sedan

Hela Sveriges Assistans AB
Om några timmar sticker den här tjejen på välförtjänt semester.  
Under resten av veckan och nästa ska jag göra mitt bästa för att täcka upp för Linda och Tony. På kontoret finns även Irené och Susanne och växeln är öppen som vanligt. 
Välkommen att höra av dig!

/Maria

#semester #ekonomiochlönsomvanligt #Miaärvikarie #sommar

Om några timmar sticker den här tjejen på välförtjänt semester.
Under resten av veckan och nästa ska jag göra mitt bästa för att täcka upp för Linda och Tony. På kontoret finns även Irené och Susanne och växeln är öppen som vanligt.
Välkommen att höra av dig!

/Maria

#semester #ekonomiochlönsomvanligt #Miaärvikarie #sommar
... Se merSe mindre

 

Kommentera på Facebook

Ha en trevlig semester Linda!

Trevlig semester Linda

Anmäla förändringar till Försäkringskassan

Hej,

 Under sommaren har Försäkringskassan gått ut och påmint om skyldigheten, för den som är beviljad assistansersättning, att anmäla om något ändras som kan påverka rätten till eller storlek på assistansersättningen. Skyldigheten gäller även oss som assistansanordnare.

 Då vi inte alltid har detaljerad och uppdaterad kunskap om hur din dag ser ut behöver vi din hjälp att få informationen om det är aktuellt. Använd kvalitetsformuläret på hemsidan https://bit.ly/2LqLbqg, maila till info@hsaab.se eller ring oss, 08- 55 77 19 00. Är du osäker på om något ska anmälas hör du enklast av dig till oss så kan vi ta frågan vidare till Försäkringskassan. Lena Johansson finns även här för att svara på dina frågor och funderingar om ditt assistansbeslut.

Lena når du på lena@hsaab.se eller 08-55 77 19 07.

Försäkringskassan skriver så här om vad som ska anmälas:

 Förändringar kan bland annat gälla om personen

•                    flyttar till en annan bostad

•                    behöver mer eller mindre assistans

•                    får något annat stöd från till exempel kommunen eller landstinget

•                    flyttar till en gruppbostad

•                    vårdas på sjukhus

•                    behöver nya hjälpmedel

•                    reser utomlands och det påverkar hur personens assistenter arbetar  

Ni behöver exempelvis uppmärksamma oss om legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal bedömt att en person behöver sjukvårdande insatser.

Anmäl inom 14 dagar

Anmäl förändringen till oss så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att ni har fått reda på förändringen.

Enligt ett förtydligande från kundtjänst gäller det både sjukvårds- och egenvårdsuppgifter. Självklart berörs inte självinitierade egenvårdsuppgifter som t ex huvudvärkstabletter, omplåstring när man ramlat och liknande men så snart en legitimerad personal bedömt att en insats ska utföras av vårdpersonal ELLER av personliga assistenter (som egenvård) ska kassan informeras.

/Maria

Anmäla förändringar till Försäkringskassan

Hej,

Under sommaren har Försäkringskassan gått ut och påmint om skyldigheten, för den som är beviljad assistansersättning, att anmäla om något ändras som kan påverka rätten till eller storlek på assistansersättningen. Skyldigheten gäller även oss som assistansanordnare.

Då vi inte alltid har detaljerad och uppdaterad kunskap om hur din dag ser ut behöver vi din hjälp att få informationen om det är aktuellt. Använd kvalitetsformuläret på hemsidan bit.ly/2LqLbqg, maila till info@hsaab.se eller ring oss, 08- 55 77 19 00. Är du osäker på om något ska anmälas hör du enklast av dig till oss så kan vi ta frågan vidare till Försäkringskassan. Lena Johansson finns även här för att svara på dina frågor och funderingar om ditt assistansbeslut.

Lena når du på lena@hsaab.se eller 08-55 77 19 07.

Försäkringskassan skriver så här om vad som ska anmälas:

Förändringar kan bland annat gälla om personen

• flyttar till en annan bostad

• behöver mer eller mindre assistans

• får något annat stöd från till exempel kommunen eller landstinget

• flyttar till en gruppbostad

• vårdas på sjukhus

• behöver nya hjälpmedel

• reser utomlands och det påverkar hur personens assistenter arbetar

Ni behöver exempelvis uppmärksamma oss om legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal bedömt att en person behöver sjukvårdande insatser.

Anmäl inom 14 dagar

Anmäl förändringen till oss så snart som möjligt men senast 14 dagar efter att ni har fått reda på förändringen.

Enligt ett förtydligande från kundtjänst gäller det både sjukvårds- och egenvårdsuppgifter. Självklart berörs inte självinitierade egenvårdsuppgifter som t ex huvudvärkstabletter, omplåstring när man ramlat och liknande men så snart en legitimerad personal bedömt att en insats ska utföras av vårdpersonal ELLER av personliga assistenter (som egenvård) ska kassan informeras.

/Maria
... Se merSe mindre

Vi önskar ny kund,  med personliga assistenter, varmt välkomna i Ösmo.

#vifinnsihelasverige #personligassistans #personligassistent #Ösmo

Vi önskar ny kund, med personliga assistenter, varmt välkomna i Ösmo.

#vifinnsihelasverige #personligassistans #personligassistent #Ösmo
... Se merSe mindre

Visa fler